Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/1152
Title: ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อสลากออมสินพิเศษธนาคารออมสิน สาขาโคกกรวด จ.นครราชสีมา
Other Titles: Factors Influencing Buying Decision on Special Premium Savings Certificate: A Case Study of the Government Savings Bank at Kohk Gruat Branch, Nakhon Ratchasima
Authors: จุรีพร อินทรานุรักษ์
Keywords: สลากออมสินพิเศษ
Issue Date: 2554
Publisher: มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี. คณะบริหารธุรกิจ
Abstract: การค้นคว้าอิสระนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1) ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการซื้อสลากออมสินพิเศษ ธนาคารออมสิน 2) ปัจจัยด้านประชากรศาสตร์ที่มีอิทธิพลต่อการซื้อสลากออมสินพิเศษ ธนาคารออมสิน 3) ปัจจัยด้านพฤติกรรมที่มีอิทธิพลต่อการซื้อสลากออมสินพิเศษ ธนาคารออมสิน ประชากรที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้คือ ผู้ซื้อสลากออมสินพิเศษ ธนาคารออมสินสาขาโคกกรวด จ.นครราชสีมา โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการสำรวจจำนวน 240 ตัวอย่าง สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ คือ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน สถิติที่ใช้ในการทดสอบสมมติฐานความแตกต่างระหว่างค่าเฉลี่ยของประชากร ประชากรทั้ง 2 กลุ่มที่เป็นอิสระต่อกัน (Independent Samples t-test) และทดสอบสมมติฐาน ความแปรปรวนทางเดียวของประชากรมากกว่า 2 กลุ่มขึ้นไป (One-Way ANOVA) และหากพบความแตกต่างเป็นรายคู่จะทดสอบโดยวิธีการเปรียบเทียบพหุคูณ (Least Significant Difference (LSD) ผลการค้นคว้าอิสระ พบว่า ผู้ซื้อสลากออมสินพิเศษที่มีปัจจัยด้านประชากรศาสตร์ (อายุการศึกษา อาชีพ รายได้) และปัจจัยด้านพฤติกรรมของผู้ซื้อสลากออมสินพิเศษ (วัตถุประสงค์ที่ซื้อมูลค่าที่ซื้อ ซื้อให้ใคร ซื้อเมื่อใด ผู้มีอิทธิพลต่อการซื้อ) ที่แตกต่างกัน มีปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อสลากออมสินพิเศษ ธนาคารออมสิน สาขาโคกกรวด จ.นครราชสีมา ในด้านช่องทางการจัดจาหน่าย ด้านการส่งเสริมการตลาด ด้านพนักงาน ด้านกระบวนการให้บริการ ด้านกายภาพและสภาพแวดล้อมธนาคารที่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 The purposes of this independent study were to study 1) the factors influencing buying decision on special premium savings certificate of the Government Savings Bank, 2) demographic characteristics affecting buying decision on special premium savings certificate of the Government Savings Bank, and 3) behavioral factors affecting buying decision on special premium savings ertificate of the Government Savings Bank. The samples consisted of 240 participants who were buyers on special premium savings certificate at the Government Savings Bank at Kohk Gruat Branch, Nakhon Ratchasima, and the questionnaire was used as a research instrument for data collection. Descriptive statistics used for data analysis were Percentage, Mean, and Standard Deviation. Due to hypothesis testing, the Independent Samples t-test was used to test the difference between two independent groups while One-Way ANOVA was used to determine the differences between three or more independent groups. Finally, Least Significant Difference (LSD) was used to determine the minimum difference between any two means. The results of this study revealed that the buyers on special premium savings certificate with different demographic characteristics (age, level of education, occupation, and income) and different behavioral factors of the buyers on special premium savings certificate (purpose of purchasing, purchase value, who they purchase for, time of purchase, and influences) had different factors affecting purchase decision on special premium savings certificate of the Government Savings Bank at Kohk Gruat Branch, Nakhon Ratchasima at a significance level of 0.05. These factors composed place, promotion, employees, service process, and physical and environmental conditions.
URI: http://www.repository.rmutt.ac.th/dspace/handle/123456789/1152
Appears in Collections:การค้นคว้าอิสระ (Independent Study - BUS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
132512.pdf4.04 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.