Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/2944
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorวลิาสินี พิทยานุรักษ์
dc.date.accessioned2017-09-13T08:33:48Z
dc.date.accessioned2020-09-24T04:44:57Z-
dc.date.available2017-09-13T08:33:48Z
dc.date.available2020-09-24T04:44:57Z-
dc.date.issued2559
dc.identifier.urihttp://www.repository.rmutt.ac.th/dspace/handle/123456789/2944-
dc.description.abstractปัจจุบันการแข่งขันด้านการตลาดในการขายสินค้ามีความรุนแรงเพิ่มขึ้น ทำให้บรรจุภัณฑ์เข้า มามีบทบาทในการขายสินค้ามากขึ้น กลยุทธ์หนึ่งที่นำมาใช้ในการดึงดูดใจผู้บริโภค คือ สีของบรรจุ ภัณฑ์ ซึ่งสีในงานบรรจุภัณฑ์สามารถกระตุ้นความสนใจของผู้บริโภคได้ แต่อย่างไรก็ตามการสร้าง บรรจุภัณฑ์ให้มีความน่าสนใจด้วยสี อาจทำให้ต้นทุนของบรรจุภัณฑ์นั้นเพิ่มสูงขึ้น สำหรับ ผู้ประกอบการวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม การควบคุมต้นทุนบรรจุภัณฑ์เป็นปัจจัยหนึ่งที่ สำคัญในการกำหนดราคาสินค้า ดังนั้นความท้าทายในการออกแบบบรรจุภัณฑ์ก็คือ จะสามารถดึงดูด ความสนใจจากผู้บริโภคด้วยบรรจุภัณฑ์ที่มีต้นทุนต่ำได้อย่างไร วิธีหนึ่งในการลดต้นทุนบรรจุภัณฑ์ คือ การออกแบบสีเดียว วิธีการนี้ไม่เพียงแต่เป็นวิธีลดต้นทุนบรรจุภัณฑ์ แต่ยังเป็นการออกแบบที่เป็น มิตรต่อสิ่งแวดล้อมด้วย ดังนั้นงานวิจัยนี้จึงมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาอิทธิพลของสีสัน ความสว่างสี และความอิ่มตัวสีที่มีผลความดึงดูดใจสี ผู้ทดลองในการวิจัยนี้ ได้แก่ นักศึกษาระดับปริญญาตรี คณะเทคโนโลยีสื่อสารมวลชน มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี จำนวน 50 คน อายุเฉลี่ย 20.5 ปี เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ประกอบด้วย ตัวอย่างสี 190 สี ถูกแสดงบนจอคอมพิวเตอร์ผ่านโปรแกรม visual studio professional 2010 โดยตัวอย่างสีแสดงบนพื้นหลังสีเทา ผู้ทดลองทำการประเมินระดับความดึงดูดใจสีแต่ละสีด้วย มาตรวัด ความดึงดูดใจสี ผลการทดลองพบว่า สีแดงมีความดึงดูดใจสูงที่สุดเมื่อเทียบกับสีสันอื่นๆ โดยมีค่าเฉลี่ยความ ดึงดูดใจสีเท่ากับ 0.8 และสีเหลืองมีความดึงดูดใจน้อยที่สุด โดยมีค่าเฉลี่ยความดึงดูดใจสีเท่ากับ 0.1 นอกจากนี้ยังพบว่าเมื่อความสว่างสีมันเซลล์ (munsell value) เพิ่มสูงขึ้น ความดึงดูดใจสีจะเพิ่มสูงขึ้นเช่นกัน แต่อย่างไรก็ตาม ค่าเฉลี่ยความดึงดูดใจสีจะลดลงเมื่อความสว่างสีของสีตัวอย่างและสีพื้นหลังมีค่าใกล้เคียงกัน แนวโน้มนี้ปรากฏในผลการทดลองด้านความอิ่มตัวสีมันเซลล์ (munsell chroma) ด้านความสว่าง (lightness) และความเปรียบต่างความสว่างสี (luminance contrast) เช่นเดียวกัน สรุปได้ว่า ความสว่างสี ความอิ่มตัวสี และความเปรียบต่างความสว่างสีระหว่างตัวอย่างสีกับสีพื้นหลัง มีอิทธิพลต่อความดึงดูดใจสีen_US
dc.description.abstractNowadays, marketing competition for selling products has increased and as a result, packaging becomes very important factors to consider for the successful selling of goods. One of the strategies used to draw consumers’ attention is the color of the packaging. Although using color in packaging can stimulate the attention of consumers, it may also increase the packaging cost. For small and medium enterprises, the packaging-cost control is one of the major factors to consider in pricing the product and therefore, creating a low-cost packaging that can still attract the consumers’ attention is the biggest challenge. One way to reduce the packaging cost is to use a monochromatic design. This method is not only a way to reduce the cost of packaging, but, at the same time, also produce an environmentally friendly design. With this premise, the main objective of this research was to study the influence of munsell color, munsell value, and munsell chroma on the color attractiveness of the packaging design. The research participants were 50 undergraduate students from the Faculty of Mass Communication Technology at Rajamangala University of Technology Thanyaburi. The average age was 20.5. The research tools included 190color samples which were displayed on the computer screen controlled by Visual Studio Professional 2010 software with the color samples on gray backgrounds. The participants rated the attractiveness of each color with a measurement of attractiveness. The result showed that red was the most attractive color compared with other colors. Its average attractiveness was 0.8, and yellow was the least attractive one. Its average attractiveness was 0.1. It was also found that when the munsell value increased, the color attractiveness also increased. However, the average attractiveness declined when the brightness value of the sample colors and the background colors were nearly the same to each other. This result also appeared in the examination of munsell chroma, lightness, and luminance contrast. It can be concluded that lightness, munsell choroma, and luminance contrast between the color samples and the background color influenced the color attractiveness.
dc.language.isoThaien_US
dc.publisherมหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี. คณะเทคโนโลยีสื่อสารมวลชน. สาขาวิชาเทคโนโลยีสื่อสารมวลชนen_US
dc.subjectความดึงดูดใจสีen_US
dc.subjectการออกแบบสีเดียวen_US
dc.titleปัจจัยที่ส่งผลต่อการดึงดูดใจสีในงานออกแบบสีเดียวen_US
dc.title.alternativeFactors Affecting Color Attractiveness in Monochromatic Color Designen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:วิทยานิพนธ์ (Thesis - MCT)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RMUTT-154491.pdfFactors Affecting Color Attractiveness in Monochromatic Color Design10.78 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.