Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/2771
Title: อิทธิพลของอุณหภูมิระหว่างเที่ยวเชื่อมต่อสมบัติโลหะเชื่อมพอกแข็งเหล็กกล้า JIS S50C
Other Titles: The influence of inter-pass temperature on hardfacing weld metal properties on JIS-S50C steel surface
Authors: พรหมโชติ แก้วสี
Keywords: การเชื่อมอาร์กลวดหุ้มฟลักซ์
เหล็กกล้าคาร์บอน
ผิวพอกแข็ง
อุณภูมิระหว่างเที่ยวเชื่อม
การให้ความร้อนขณะเชื่อม
Issue Date: 2558
Publisher: มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี. คณะวิศวกรรมศาสตร์. สาขาวิชาวิศวกรรมการผลิต.
Abstract: เหล็กกล้าคาร์บอนปานกลางเป็นเหล็กกล้าที่มีเป็นวัตถุดิบหลักที่ได้รับความนิยมในการใช้ผลิตชิ้นส่วนเครื่องจักรทางการเกษตรเนื่องจากมีสมบัติทางกลดีเยี่ยมและมีราคาไม่สูง แต่เมื่อมีการใช้งานชิ้นส่วนต่างๆจะได้รับความเสียหายจากการใช้งาน หากการเสียหายที่เกิดขึ้นนั้นมีความรุนแรงต่ำชิ้นส่วนมักถูกนำมาทำการเชื่อมซ่อมเพื่อให้สามารถนำกลับมาใช้ใหม่ส่งผลทำให้ต้นทุนการผลิตลดลงได้ ด้วยเหตุนี้งานวิจัยนี้จึงมีจุดประสงค์ในการศึกษาอิทธิพลของอุณหภูมิระหว่างเที่ยวเชื่อมที่มีผลต่อสมบัติโลหะเชื่อมพอกแข็งเหล็กกล้าคาร์บอน JIS-S50C ที่เชื่อมด้วยการเชื่อมอาร์กลวดหุ้มฟลักซ์ วัสดุที่ในการทดลองคือ เหล็กกล้าคาร์บอนปานกลางตามมาตรฐาน JIS-S50C รูปร่างสี่เหลี่ยมผืนผ้าความกว้าง 100 มิลลิเมตร ความยาว 150 มิลลิเมตร และความหนา 20 มิลลิเมตร เชื่อมด้วยการเชื่อมอาร์กลวดหุ้มฟลักซ์ ตัวแปรการเชื่อมในการทดลองนี้ประกอบด้วยอุณหภูมิระหว่างเที่ยวเชื่อม 50-450 °C กระแสเชื่อม90-110A การเชื่อมแบบรองพื้นและไม่รองพื้นจำนวนชั้นพอกแข็ง 3 ชั้นและทำการศึกษาเพื่อหาค่าความสึกหรอค่าความแข็งและโครงสร้างจุลภาคและโครงสร้างมหาภาคของโลหะ ผลการทดลองสรุปได้ดังนี้ ตัวแปรการเชื่อมที่ดีที่สุด คือ อุณหภูมิระหว่างเที่ยวเชื่อม150 °Cกระแสเชื่อม 100 A การเชื่อมไม่รองพื้น และจำนวนชั้นพอกแข็ง 3 ชั้น ที่ให้ค่าความแข็งเฉลี่ยสูงสุด790 HV การสึกกร่อนของโลหะมีปริมาณต่ำที่ 0.89 % พบว่าอัตราการสึกกร่อนที่ลดลงและความแข็งมีค่าเพิ่มขึ้นเกิดขึ้นเนื่องจากปริมาณโครเมียมในชั้นพอกแข็งเพิ่มขึ้น
Medium carbon steel is the main popular raw material in the agricultural machinery manufacture due to its mechanically excellent properties. When the parts are damaged by the work, the damage is often in the low intensity. Parts are repaired to reduce production costs. For this reason, this research aimed to study the influence of inter-pass temperature on JIS-S50C carbon steel welding by flux-coated arc welding wire. The materials used in this experiments were of JIS-S50C carbon steel plate with rectangular sized of 100 mm. width, 150 mm. length, and of 20 mm. thickness. The samples were shielded metal are welded using welding parameters. included 50-450 °C inter-pass temperature, the welding current was 90-110A ,buffer and non-buffer layer welding and 3 hard surfacing layers. This experiment was proceeded to determine the hardness, wear resistance, micro and macro-structure of the metal. The results were as follows: the optimum welding parameter was 150 °C inter-pass temperature, current 100 A, buffer and non-buffer layer welding and 3 hard surfacing layers. The wear maximimum hardness was 790 HV. The wear of metals was as low as 0.89%. The wear rate was reduced and the hardness was increased due to the increase of chromium in hard - facing weld metal
URI: http://www.repository.rmutt.ac.th/dspace/handle/123456789/2771
Appears in Collections:วิทยานิพนธ์ (Thesis - EN)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RMUTT-151630.pdfThe influence of inter-pass temperature on hardfacing weld metal properties on JIS-S50C steel surface18.2 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.