Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/3549
Title: วัฒนธรรมองค์การความผูกพันต่อองค์การมีผลต่อพฤติกรรมการสร้างสรรค์นวัตกรรมของพนักงานในอุตสาหกรรมเครื่องใช้ไฟฟ้าและอิเล็กทรอนิกส์
Other Titles: Organizational culture, organizational affecting innovative creation of employees in the electrical and electronic appliances industries
Authors: ปิยะณัฐ เริงเกษกรรม
Keywords: วัฒนธรรมองค์การ
ความผูกพันต่อองค์การ
พฤติกรรมการสร้างสรรค์นวัตกรรม
Organizational culture
Organizational commitment
Innovation creation behavio
Issue Date: 2561
Publisher: มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี. คณะบริหารธุรกิจ. วิชาเอกการตลาด
Abstract: การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1) เพื่อศึกษาลักษณะวัฒนธรรมองค์การแบบสร้างสรรค์ ของอุตสาหกรรมเครื่องใช้ไฟฟ้าและอิเล็กทรอนิกส์ 2) เพื่อศึกษาความผูกพันต่อองค์การของพนักงาน ในกลุ่มอุตสาหกรรมเครื่องใช้ไฟฟ้าและอิเล็กทรอนิกส์ 3) เพื่อศึกษาพฤติกรรมการสร้างสรรค์ นวัตกรรมของพนักงานกลุ่มของอุตสาหกรรมเครื่องใช้ไฟฟ้าและอิเล็กทรอนิกส์ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้ คือ พนักงานในอุตสาหกรรมเครื่องใช้ไฟฟ้าและอิเล็กทรอนิกส์ จำนวน 400 คน จำนวน 98,231 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แบบสอบถามการวิเคราะห์ข้อมูลใช้สถิติเชิงพรรณนา ประกอบด้วย ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติเชิงอนุมาน ประกอบด้วย Independent Samples t-test, One-way ANOVA และ Multiple Regression Analysis ผลการศึกษาพบว่า อายุ ตำแหน่งงาน และระยะเวลาในการปฏิบัติงานที่แตกต่างกัน มีผลต่อ พฤติกรรมการสร้างสรรค์ นวัตกรรมของพนักงานกลุ่มของอุตสาหกรรมเครื่องใช้ไฟฟ้าและอิเล็กทรอนิกส์ แตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 วัฒนธรรมองค์การลักษณะสร้างสรรค์ มิติมุ่งสัจแห่งตน (β = 0.098) มิติมุ่งเน้นบุคคล (β = 0.256) มิติมุ่งเน้นไมตรีสัมพันธ์ (β = 0.584) สามารถทำนายพฤติกรรมการสร้างสรรค์นวัตกรรมของพนักงานในกลุ่มอุตสาหกรรมเครื่องใช้ไฟฟ้า และอิเล็กทรอนิกส์ ได้ร้อยละ 40.7 ความผูกพันองค์การของพนักงาน ด้าน Attitudinal (β = 0.456) ด้าน Programmatic (β = 0.138) สามารถ ทำนายพฤติกรรม การสร้างสรรค์นวัตกรรมของพนักงาน ในกลุ่มอุตสาหกรรมเครื่องใช้ไฟฟ้าและอิเล็กทรอนิกส์ ได้ร้อยละ 32
This study aims to study 1) to study the characteristics of the organization culture of the electrical and electronic appliance industry 2) to study the organizational commitment of employees in the electrical and electronic appliance industry 3) to study the innovation creation behavior of the employees of the electrical appliance industry And electronics The sample group used in this study was 400 employees in the electrical and electronic appliance industry, with a total of 98,231 people. The research instruments were questionnaires. Standard And inferential inferential statistics consisting of Independent t-test, One-way ANOVA and Multiple Regression Analysis The results of the study showed that the age, job position, and duration of work differed in influencing the innovation creation behavior of the employees of the electrical and electronic appliance industry, with statistical significance at the level of 0.05. Creative organization Dimension aimed at one's self (β = 0.098 ) Dimension focused on individuals ( β = 0.256 ) Dimensional focus on friendship relationship (β =. 0.584 ) able to predict the innovation creation behavior of employees in the electrical and electronic appliance industry by 40.7 percent Employee Engagement The Attitudinal (β = 0.456 ) Programatic aspects ( β = 0.138 ) can predict innovation creation behavior of employees in the electrical and electronic appliance industry by 32 percent.
URI: http://www.repository.rmutt.ac.th/dspace/handle/123456789/3549
Appears in Collections:วิทยานิพนธ์ (Thesis - BUS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RMUTT-161613.pdfวัฒนธรรมองค์การ ความผูกพันต่อองค์การมีผลต่อพฤติกรรมการสร้างสรรค์นวัตกรรมของพนักงานในอุตสาหกรรมเครื่องใช้ไฟฟ้าและอิเล็กทรอนิกส์2.99 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.