Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/2901
Title: ปัจจัยทางการตลาดสำหรับธุรกิจคาร์แคร์ที่มีผลต่อความภักดีของผู้บริโภคในจังหวัดชลบุรี
Other Titles: Marketing Factors of Car Care Business Affecting Customer Loyalty in Chonburi Province
Authors: กฤษณา ทัพวงษ์
Keywords: ปัจจัยทางการตลาด
ธุรกิจคาร์แคร์
ปัจจัยทางการตลาด
ความภักดี
Issue Date: 2559
Publisher: มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี. คณะบริหารธุรกิจ. วิชาเอกการตลาด.
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1) ระดับความภักดีของลูกค้าผู้ใช้บริการร้านคาร์แคร์ในจังหวัดชลบุรี 2) ปัจจัยทางประชากรศาสตร์ที่มีผลต่อความภักดีของผู้บริโภคในจังหวัดชลบุรี 3) ปัจจัยทางประชากรศาสตร์และปัจจัยทางการตลาดสำหรับธุรกิจคาร์แคร์ที่มีอิทธิพลต่อความภักดีของผู้บริโภคในจังหวัดชลบุรีโดยข้อมูลที่ใช้ในการวิเคราะห์ รวบรวมจากกลุ่มตัวอย่าง ผู้บริโภคที่เข้ามาใช้บริการภายในร้านคาร์แคร์ในอำเภอเมือง จังหวัดชลบุรี จำนวน 400 ราย นำมาวิเคราะห์โดยใช้สถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ยและส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และใช้สถิติเชิงอนุมาน ได้แก่ Independent Samples t-test, One-Way ANOVA ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์เพียร์สันและการถดถอยพหุคุณ ผลจากการวิจัย พบว่า ผู้บริโภคที่มีเพศและอาชีพที่ต่างกัน มีความภักดีไม่แตกต่างกัน ผู้บริโภคที่มีอายุและรายได้ต่อเดือนต่างกัน มีความภักดีที่แตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ0.05 จากการศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยทางการตลาดสำหรับธุรกิจกับความภักดีของผู้บริโภค พบว่า ปัจจัยทางการตลาดสำหรับธุรกิจทุกด้านมีความสัมพันธ์ในเชิงบวกกับความภักดี เมื่อทดสอบ อำนาจพยากรณ์ความภักดี พบว่ามีเพียง 5 ตัวแปรที่สามารถร่วมกันพยากรณ์ความภักดีได้ ได้แก่ ตัวแปร ทำเลที่ตั้ง ตัวแปรความหลากหลายของสินค้า ตัวแปรนโยบายราคา ตัวแปรการบริการและตัวแปรการ ออกแบบร้านและการจัดวางสินค้า และจากการศึกษาระดับความภักดีของผู้บริโภคที่มีต่อธุรกิจคาร์แคร์รายด้าน พบว่า ด้านความเชื่อมั่นโดยรวมอยู่ในระดับที่พอใจมาก ด้านการเข้าไปอยู่กลางใจผู้บริโภคโดยรวมอยู่ในระดับที่พอใจมากและด้านความง่ายในการเข้าถึงโดยรวมอยู่ในระดับที่พอใจมาก
The research was conducted to investigate 1) the levels of customer loyalty towards the car care business in Chonburi, 2) the demographic characteristics that affected the customer loyalty, and 3) the marketing factors for car care business competition influenced customer loyalty. The sample used in the research comprised 400 consumers using car care services in Amphoe Muang Chon Buri. The collected data were analyzed using descriptive statistics, i.e. Frequency, Percentage, Mean, Standard Deviation, as well as inferential statistics including Independent Samples t-test, One-Way ANOVA, Pearson Correlation Coefficient and Multiple Regression. The results of the research showed that there was no difference in loyalty between customers with different gender and occupation. However, there was a statistically significant difference in loyalty from customers with different age and monthly income at the 0.05 level. The analyses on the relationship between marketing factors for the business and the customer loyalty demonstrated that every aspect of the marketing factors had a positive relationship with the loyalty. For the prediction power testing, it was found that there were only five variables that could be used to predict the loyalty. Those variables were location, product diversity, price, service, and shop design and display of goods. The analyses on levels of customer loyalty towards each aspect of the car care business showed that the overall confidence was at a very satisfied level, the centrality at a very satisfied level, and the accessibility at a very satisfied level.
URI: http://www.repository.rmutt.ac.th/dspace/handle/123456789/2901
Appears in Collections:วิทยานิพนธ์ (Thesis - BUS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RMUTT-154356.pdfMarketing Factors of Car Care Business Affecting Customer Loyalty in Chonburi Province1.88 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.