Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/4113
Title: การจัดการเรียนรู้โดยใช้การเรียนรู้แบบโครงงานเป็นฐานร่วมกับการใช้คำถามตามหลักปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียง เพื่อพัฒนาความสามารถในการทำโครงงานของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3
Authors: พงษ์นรินทร์ เม่าทับ
Keywords: การเรียนรู้แบบโครงงาน
หลักปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียง
ความสามารถในการทำโครงงาน
Issue Date: 2563
Publisher: มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี. คณะครุศาสตร์อุตสาหกรรม
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาความสามารถในการทำโครงงาน ระหว่างก่อนเรียนและหลังเรียนของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ที่ได้รับการจัดการเรียนรู้โดยใช้การเรียนรู้แบบโครงงานเป็นฐานร่วมกับการใช้คำถามตามหลักปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียง กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย เป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ของโรงเรียนสวนกุหลาบวิทยาลัย รังสิต ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2562 โดยใช้วิธีสุ่มแบบกลุ่ม จำนวน 34 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ประกอบด้วย แผนการจัดการเรียนรู้โดยใช้การเรียนรู้แบบโครงงานเป็นฐานร่วมกับการใช้คำถามตามหลักปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียง แบบประเมินความสามารถในการทำโครงงาน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่าที (t-test) ผลการวิจัยพบว่า ความสามารถในการทำโครงงานของนักเรียนที่ได้รับการจัดการเรียนรู้โดยใช้การเรียนรู้แบบโครงงานเป็นฐานร่วมกับการใช้คำถามตามหลักปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียงหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
The purpose of this research was to study project proceeding abilities of Secondary 3 (Grade 9) students before and after learning management with project based learning along with questioning based on sufficiency economy philosophy. A study group was a cluster sampling of 34 Secondary 3 (Grade 9) students of Suankularb wittayalai Rangsit School who were in the 2nd semester of academic year 2019. The research instruments consisted of a plan of learning activities by using project-based learning together with questioning based on the sufficiency economy philosophy, a project proceeding abilities assessment form. The statistics used for data analysis were the mean, standard deviation and t-test. The result revealed that the project proceeding abilities of students who received learning management by using project-based learning along with questioning based on the sufficiency economy philosophy after studying were higher than before with statistical significance at the .05 level.
URI: http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/4113
Appears in Collections:วิทยานิพนธ์ (Thesis-TECHED)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RMUTT-170452.pdf3.31 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.