Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/4114
Title: การจัดการเรียนรู้โดยใช้การเรียนรู้แบบรวมพลัง ร่วมกับเทคนิค KWDL เพื่อพัฒนาความสามารถในการแก้โจทย์ปัญหาคณิตศาสตร์ และทักษะการรวมพลัง ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4
Other Titles: The learning management of collaborative learning along with KWDL technique to enhance mathematical word problem-solving ability and collaborative skills for primary 4 (grade 4) students
Authors: สุนิศา สุริยะโชติ
Keywords: การเรียนรู้แบบรวมพลัง
เทคนิค KWDL
ความสามารถในการแก้โจทย์ปัญหาคณิตศาสตร์
ทักษะการรวมพลัง
Issue Date: 2563
Publisher: มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี. คณะครุศาสตร์อุตสาหกรรม
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อเปรียบเทียบความสามารถในการแก้โจทย์ปัญหาคณิตศาสตร์ ระหว่างก่อนเรียนกับหลังเรียนของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 ที่ได้รับการจัดการเรียนรู้โดยใช้การจัดการเรียนรู้แบบรวมพลัง ร่วมกับเทคนิค KWDL 2) เพื่อเปรียบเทียบความสามารถในการแก้โจทย์ปัญหาคณิตศาสตร์ ระหว่างก่อนเรียนกับหลังเรียนของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 ที่ได้รับการจัดการเรียนรู้โดยวิธีปกติ 3) เพื่อเปรียบเทียบความสามารถในการแก้โจทย์ปัญหาคณิตศาสตร์ ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 ระหว่างนักเรียนที่ได้รับการจัดการเรียนรู้โดยใช้การจัดการเรียนรู้แบบรวมพลัง ร่วมกับเทคนิค KWDL กับนักเรียนที่ได้รับการจัดการเรียนรู้โดยวิธีปกติและ 4) เพื่อเปรียบเทียบทักษะการรวมพลังของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 ระหว่างนักเรียนที่ได้รับการจัดการเรียนรู้โดยใช้การจัดการเรียนรู้แบบรวมพลัง ร่วมกับเทคนิค KWDL กับนักเรียนที่ได้รับการจัดการเรียนรู้โดยวิธีปกติ กลุ่มตัวอย่าง คือ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนชุมชนบึงบา อำเภอหนองเสือ จังหวัดปทุมธานีภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2562 ด้วยการสุ่มแบบกลุ่ม จำนวน 68 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ประกอบด้วยแผนการจัดกิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้การเรียนรู้แบบรวมพลังร่วมกับเทคนิค KWDL แผนการจัดกิจกรรมการเรียนรู้โดยใช้วิธีปกติ แบบทดสอบวัดความสามารถในการแก้โจทย์ปัญหาคณิตศาสตร์ และแบบประเมินทักษะการรวมพลัง สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่าที (t-test) ผลการวิจัยพบว่า 1) ความสามารถในการแก้โจทย์ปัญหาคณิตศาสตร์ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 ที่ได้รับการจัดการเรียนรู้โดยใช้การเรียนรู้แบบรวมพลังร่วมกับเทคนิค KWDL หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2) ความสามารถในการแก้โจทย์ปัญหาคณิตศาสตร์ของนักเรียนชั้นประถม ศึกษาปีที่ 4 ที่ได้รับการจัดการเรียนรู้โดยวิธีปกติ หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3) คะแนนความสามารถในการแก้โจทย์ปัญหาคณิตศาสตร์หลังเรียนของนักเรียนที่ได้รับการจัดการเรียนรู้โดยใช้การจัดการเรียนรู้แบบรวมพลัง ร่วมกับเทคนิค KWDL สูงกว่านักเรียนที่ได้รับการจัดการเรียนรู้โดยวิธีปกติ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และ 4) ทักษะการรวมพลังของนักเรียนที่ได้รับการจัดการเรียนรู้โดยใช้การเรียนรู้แบบรวมพลังร่วมกับเทคนิค KWDL กับนักเรียนที่ได้รับการจัดการเรียนรู้โดยวิธีปกติแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติทีระดับ .05
The purposes of the research were to compare: 1) the ability to solve mathematical word problems of Primary 4 (Grade 4) students between before and after learning the management with collaborative learning along with KWDL techniques, 2) the ability to solve mathematical word problems of Primary 4 (Grade 4) students between before and after learning the management with traditional method, 3) the ability to solve mathematical word problems of primary 4 (grade 4) students between who were learning by using the traditional method and who were learning by using the collaborative learning along with KWDL techniques, and 4) the collaborative skills of primary 4 (grade 4) students between who were learning by using the traditional method and who were learning the management by using collaborative learning along with KWDL technique. The samples were composed of primary 4 (grade 4) students in Bueng Ba School in the second semester of the academic year 2019, which were cluster sampling 68 students. The research instruments were consisted of 5 activity learning plans by using collaborative learning along with KWDL techniques on addition, subtraction, multiplication, and division, and activity plans to organize learning activities by using traditional methods, a test of ability to solve mathematical problems, and the assessment test for the collaborative skill test. The research results revealed that: 1) the ability in solving mathematical word problems of Primary 4 (Grade 4) students after learning management with collaborative learning along with KWDL techniques was significantly higher than before learning management at the level of .05, 2) the ability in solving mathematical word problems of Primary 4 (Grade 4) students after learning management with traditional method was significantly higher than before learning management at the level of .05, 3) the ability in solving mathematical word problems of students studying by using collaborative learning along with KWDL technique were higher than the students who were learning by using traditional method with statistical significance at the level of .05 and 4) the collaborative skills of students studying by using collaborative learning along with KWDL techniques were higher than students learning by traditional method with statistical significance at the level of .05
URI: http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/4114
Appears in Collections:วิทยานิพนธ์ (Thesis-TECHED)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RMUTT-170453.pdf4.28 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.