Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/4346
Title: ปัจจัยที่มีความสัมพันธ์กับการตัดสินใจซื้อสินค้าผ่านทางบัญชี อย่างเป็นทางการของไลน์ของผู้บริโภคในจังหวัดปทุมธานี
Other Titles: Factord relating to decision to purchase products through line official accounts of consumers in pathum thani province
Authors: ณัฐดนัย เกณทวี
Keywords: ปัจจัยส่วนประสมการตลาด
การตัดสินใจซื้อสินค้า
บัญชีอย่างเป็นทางการของไลน์
แอปพลิเคชันไลน์
marketing mix
purchase decision
Line official account
Line Application
Issue Date: 2564
Publisher: มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี. คณะบริหารธุรกิจ. สาขาวิชาการตลาด
Abstract: การค้นคว้าอิสระนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่มีความสัมพันธ์กับการตัดสินใจซื้อสินค้าผ่านทางบัญชีอย่างเป็นทางการของไลน์ของผู้บริโภคในจังหวัดปทุมธานี ประกอบด้วย ปัจจัยด้านประชากรศาสตร์ และปัจจัยส่วนประสมการตลาด ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย และด้านการส่งเสริมการตลาด กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาคือ ผู้บริโภคในเขตจังหวัดปทุมธานีที่เคยซื้อสินค้าผ่านทางบัญชีอย่างเป็นทางการของไลน์ จำนวน 400 คน เครื่องมือที่ใช้ในการรวบรวมข้อมูลคือ แบบสอบถามออนไลน์ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ประกอบด้วย สถิติพรรณนา ได้แก่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติอนุมาน ได้แก่ การวิเคราะห์ค่าทีแบบ Independent การวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว และค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ของเพียร์สัน ที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติที่ .05 ผลการศึกษาพบว่า กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุเฉลี่ย 31ปี รายได้เฉลี่ยต่อเดือน 18,688 บาท มีสถานภาพสมรส การศึกษาระดับปริญญาตรี อาชีพพนักงานบริษัทเอกชน กลุ่มตัวอย่างตัดสินใจซื้อสินค้าโดยให้ความสำคัญปัจจัยส่วนประสมการตลาดโดยรวมอยู่ในระดับมากที่สุด และด้านช่องทาง การจัดจำหน่ายมีค่าเฉลี่ยสูงที่สุด และพบว่าปัจจัยประชากรศาสตร์ ด้านรายได้ สถานภาพ ระดับการศึกษาที่แตกต่างกัน มีผลต่อการตัดสินใจซื้อสินค้าผ่านบัญชีอย่างเป็นทางการของไลน์แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ปัจจัยส่วนประสมการตลาดมีความสัมพันธ์ในระดับปานกลางกับการตัดสินใจซื้ออย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 เรียงลำดับความสัมพันธ์จากมากไปน้อยดังนี้ ด้านผลิตภัณฑ์ (r=0.446) ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย (r=0.443) ด้านราคา (r=0.427) และด้านการส่งเสริมการตลาด (r=0.407)
The objective of this independent study was to investigate the factors relating to the decision to purchase products through Line official accounts of customers in Pathum Thani province, including demographic factors and the marketing mix factors of product, price, distribution channel, and marketing promotion. The sample group used in the study consisted of 400 consumers in Pathum Thani province who were buying products through their LINE official accounts. The instrument used to collect data was an online questionnaire. The statistical methods used to analyze the data were descriptive statistics: percentage, mean, standard deviation, and inferential statistics: independent samples t-test, one-way ANOVA, and Pearson’s correlation coefficient at a statistically significant level .05. The study results revealed that most of the samples were female of average age 31 years, earning an average monthly income of 18,688 Baht; married with an undergraduate education and working for a private company. The sample group made purchasing decisions by giving importance to the overall marketing mix factor at the highest level with the distribution channel dimension having the highest average. In addition, it was found that differences in demographic factors including monthly income, marital status and educational level had differences in the decisions to purchase products through LINE official accounts at a statistically significant level of .05. Marketing mix factors were moderately correlated with purchasing decisions at a statistically significant level of .05, with the relationships descending in order as follows: product aspect (r=0.446), distribution channel (r=0.443), price (r=0.427), and marketing promotion aspect (r=0.407).
URI: http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/4346
Appears in Collections:การค้นคว้าอิสระ (Independent Study - BUS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RMUTT-176144.pdfปัจจัยที่มีความสัมพันธ์กับการตัดสินใจซื้อสินค้าผ่านทางบัญชี อย่างเป็นทางการของไลน์ของผู้บริโภคในจังหวัดปทุมธานี2.21 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.