Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/2482
Title: การพัฒนาการสอนผ่านเว็บด้วยการเรียนรู้แบบนาตนเอง วิชาคอมพิวเตอร์ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6
Other Titles: The development of web – based instruction via self – directed learning in the computer subject for prathomsuksa 6
Authors: อัจจิมา บำรุงนา
Keywords: อีเลิร์นนิ่ง
คอมพิวเตอร์ช่วยการสอน
Issue Date: 2557
Publisher: มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี. คณะครุศาสตร์อุตสาหกรรม. สาขาวิชาเทคโนโลยีและสื่อสารการศึกษา
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อหาประสิทธิภาพของการสอนผ่านเว็บด้วยการเรียนรู้แบบนำตนเอง วิชาคอมพิวเตอร์ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 2) เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ก่อนเรียนและหลังเรียน และ 3) เพื่อหาความพึงพอใจของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ที่ใช้ การสอนผ่านเว็บด้วยการเรียนรู้แบบนำตนเอง วิชาคอมพิวเตอร์ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยเป็นนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6/1 โรงเรียนวัดใหญ่ชัยมงคล (ภาวนารังสี) สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาพระนครศรีอยุธยา เขต 1 ปีการศึกษา 2557 จำนวน 30 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ประกอบด้วย บทเรียนการสอนผ่านเว็บด้วยการเรียนรู้แบบนำตนเอง วิชาคอมพิวเตอร์ แบบทดสอบก่อนเรียนและหลังเรียน แบบประเมินความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการสอนผ่านเว็บด้วยการเรียนรู้แบบนำตนเอง วิชาคอมพิวเตอร์ สถิติที่ใช้ใน การวิจัย ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่าที ของกลุ่มตัวอย่าง ไม่อิสระ (t-test for dependent sample) ผลการวิจัยพบว่า การสอนผ่านเว็บด้วยการเรียนรู้แบบนำตนเอง วิชาคอมพิวเตอร์ มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์โดยเฉลี่ยเท่ากับ 81.92/80.83 ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนโดยมีคะแนนเฉลี่ยก่อนเรียนเท่ากับ 10.40 และมีค่า S.D. เท่ากับ 1.61 ค่าคะแนนเฉลี่ยหลังเรียนเท่ากับ 16.17 มีค่า S.D. เท่ากับ 1.11 มีค่า t-test ระหว่างก่อนเรียนและหลังเรียนเท่ากับ 17.60 ซึ่งมีความแตกต่างอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 และความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อวิชาคอมพิวเตอร์หลังใช้การสอนผ่านเว็บด้วยการเรียนรู้แบบนำตนเอง วิชาคอมพิวเตอร์ มีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.47 อยู่ในระดับมาก
The objectives of this study are to 1) gain the efficiency of the web – based instruction via self – directed learning in the Computer subject for Prathomsuksa 6, 2) compare the students’ pretest and posttest scores in the Computer subject, and 3) identify the students’ satisfaction in learning with the web – based instruction via self – directed learning in the Computer subject. The samples used in the study were 30 students studying at Prathomsuksa 6 level at Wat Yaichaimongkol (Pawanarangsi) School under Phra Nakhon Si Ayutthaya Primary Educational Service Area Office 1 in the academic year 2014. The research instruments included the teaching materials using the web – based instruction via self – directed learning in the Computer subject, the pretest and posttest in the Computer subject, and the questionnaires on students’ satisfaction in learning with the web – based instruction via self – directed learning in the Computer subject. The statistical devices used in the study were percentage, mean, standard deviation, and t – test for dependence samples. The findings revealed that the efficiency of the web – based instruction via self – directed learning in the Computer subject for Prathomsuksa 6 was 81.92/80.83 in average based on the standard. The students’ learning achievement after using the web – based instruction via self – directed learning was higher than that of the pretest: 10.40, S.D.: 1.61 while the average of the posttest was 16.17, S.D.: 1.11, and the t-test between the pretest and posttests was 17.60 which had a significant difference at the 0.05 level. The students’ satisfaction in learning with the web – based instruction via self – directed learning in the Computer subject gained the average of 4.47 which was at the high level.
URI: http://www.repository.rmutt.ac.th/dspace/handle/123456789/2482
Appears in Collections:วิทยานิพนธ์ (Thesis-TECHED)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RMUTT-106614.pdfการพัฒนาการสอนผ่านเว็บด้วยการเรียนรู้แบบนาตนเอง วิชาคอมพิวเตอร์ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 69.27 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.