Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/2702
Title: การพัฒนาบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนผ่านเครือข่าย กลุ่มสาระ การเรียนรู้ภาษาไทย เรื่อง การอ่าน สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4
Other Titles: The development of computer-assisted instruction via network for teaching learning area of Thai language in reading for primary education level 4 students
Authors: สุดารัตน์ บุญมา
Keywords: บทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน
การอ่าน
Issue Date: 2557
Publisher: มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี. คณะครุศาสตร์อุตสาหกรรม. สาขาวิชาเทคโนโลยีและสื่อสารการศึกษา
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) หาประสิทธิภาพบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนผ่านเครือข่าย กลุ่มสาระการเรียนรู้ภาษาไทย เรื่อง การอ่าน สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 2) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนก่อนและหลังเรียนด้วยบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนผ่านเครือข่าย กลุ่มสาระการเรียนรู้ภาษาไทย เรื่อง การอ่าน สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 และ 3) หาความพึงพอใจของนักเรียนที่เรียนโดยใช้บทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนผ่านเครือข่าย กลุ่มสาระการเรียนรู้ภาษาไทย เรื่อง การอ่าน สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยเป็นนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4/1 โรงเรียนวัดบางพูน สังกัด สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาปทุมธานี เขต 1 ปีการศึกษา 2557 จำนวน 30 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ประกอบด้วย บทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนผ่านเครือข่าย กลุ่มสาระการเรียนรู้ภาษาไทย เรื่อง การอ่าน แบบทดสอบก่อนเรียนและหลังเรียน แบบประเมินความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการเรียนด้วยบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนผ่านเครือข่าย กลุ่มสาระการเรียนรู้ภาษาไทย เรื่อง การอ่าน สถิติที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่าที ของกลุ่มตัวอย่าง ไม่อิสระ (t-test for dependent sample) ผลการวิจัยพบว่า บทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนผ่านเครือข่าย กลุ่มสาระการเรียนรู้ภาษาไทย เรื่อง การอ่าน สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์เท่ากับ 82.67/81.56 ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนมีคะแนนเฉลี่ยก่อนเรียนเท่ากับ 12.20 และมีค่า S.D. เท่ากับ 3.34 ค่าคะแนนเฉลี่ยหลังเรียนเท่ากับ 24.47 มีค่า S.D. เท่ากับ 1.77 มีค่า t-test ระหว่างก่อนเรียนและหลังเรียนเท่ากับ 29.71 ซึ่งมีความแตกต่างอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 และความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการเรียนด้วยบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนผ่านเครือข่าย กลุ่มสาระการเรียนรู้ภาษาไทย เรื่อง การอ่าน สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 มีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.48 อยู่ในระดับมาก
The objectives of this study are to 1) gain the efficiency of computer-assisted instruction via network for teaching Learning Area of Thai Language in Reading for primary education level 4 students, 2) compare the students’ pretest and posttest scores after studying Reading in Learning Area of Thai Language through computer-assisted instruction via network, and 3) identify the students’ satisfaction after studying Reading in Learning Area of Thai Language through computer-assisted instruction via network. The samples used in the study were 30 students studying at primary education level 4 at Wat Bangpoon School under Pathumthani Primary Educational Service Area Office 1 in the academic year 2014. The research instruments included the teaching materials using computer-assisted instruction via network in Learning Area of Thai Language in Reading, the pretest and posttest of Reading scores gained from students studying Reading before and after learning through computer-assisted instruction, and the questionnaires on students’ satisfaction towards learning Reading through computer-assisted instruction via network. The statistical devices used in the study were percentage, mean, standard deviation, and dependent t-test. The findings revealed that the efficiency of the computer-assisted instruction via network in Learning Area of Thai Language in Reading was 82.67/81.56 according to the criteria. The students’ learning achievement after studying Reading in Learning Area of Thai Language through computer-assisted instruction via network was improved based on the pretest and posttest scores which showed that the average of the pretest was 12.20, S.D. 3.34 while that of the posttest was 24.47, S.D. 1.77 The dependent t-test between the pretest and posttest scores was 29.71 which was significantly different at the 0.05 level. The students’ satisfaction towards learning Reading in Learning Area of Thai Language through computer-assisted instruction via network was 4.48 on average which was at a high level.
URI: http://www.repository.rmutt.ac.th/dspace/handle/123456789/2702
Appears in Collections:วิทยานิพนธ์ (Thesis-TECHED)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RMUTT-147732.pdfการพัฒนาบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนผ่านเครือข่าย กลุ่มสาระ การเรียนรู้ภาษาไทย เรื่อง การอ่าน สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 48.3 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.