Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/2709
Title: บทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนรูปแบบเกมเรื่องการบวกและการลบจำนวนเต็มสำหรับเด็กสมาธิสั้น ระดับประถมศึกษาปีที่ 3
Other Titles: Development of computer-assisted instruction (cai) games for teaching addition and subtraction of integers to grade 3 students with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD)
Authors: รติยา ภมรปฐมกุล
Keywords: บทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน
รูปแบบเกม
เด็กสมาธิสั้น
Issue Date: 2557
Publisher: มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี. คณะครุศาสตร์อุตสาหกรรม. สาขาวิชาเทคโนโลยีและสื่อสารการศึกษา
Abstract: วัตถุประสงค์การวิจัยครั้งนี้เพื่อ 1) พัฒนาบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนรูปแบบเกม เรื่องการบวกและการลบจำนวนเต็ม สำหรับเด็กสมาธิสั้น ระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 2) เปรียบเทียบ ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนระหว่างก่อนเรียนและหลังเรียนของเด็กสมาธิสั้นที่เรียนด้วยบทเรียน คอมพิวเตอร์ช่วยสอนรูปแบบเกม เรื่อง การบวกและการลบจำนวนเต็ม และ 3) ศึกษาความพึงพอใจ ของเด็กสมาธิสั้นที่มีต่อบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนรูปแบบเกม เรื่อง การบวกและการลบ จำนวนเต็ม สำหรับเด็กโรคสมาธิสั้น ระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 ประชากรในการวิจัย เป็นนักเรียนระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 โรงเรียนลพบุรีปัญญานุกูล จังหวัดลพบุรี ภาคการศึกษาที่ 1 ปีการศึกษา 2557 มีนักเรียนจำนวน 18 คน มีวิธีการเลือกกลุ่ม ตัวอย่างแบบเจาะจง (Purposive Sampling) เครื่องมือในการวิจัย 1) บทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน รูปแบบเกมเรื่องการบวกและการลบจำนวนเต็ม 2) แบบทดสอบก่อนเรียนและหลังเรียน 3) แบบ ประเมินความพึงพอใจ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ยส่วนเบี่ยงเบน มาตรฐาน และสถิติ t-test Dependent Samples ผลการวิจัยพบว่า 1) บทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนรูปแบบเกม เรื่อง การบวกและลบ จำนวนเต็ม สำหรับเด็กสมาธิสั้นระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 มีประสิทธิภาพเป็นไปตามเกณฑ์ที่ กำหนด 83.33/80.15 2) เด็กสมาธิสั้นที่เรียนด้วยบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนรูปแบบเกมเรื่อง การ บวกและการลบจำนวนเต็มผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทาง สถิติที่ระดับ 0.05 และ 3) เด็กโรคสมาธิสั้นระดับประถมศึกษาปีที่ 3 มีความพึงพอใจต่อบทเรียน คอมพิวเตอร์ช่วยสอนรูปแบบเกม เรื่อง การบวกและการลบจำนวนเต็ม มีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.11 อยู่ใน ค่าระดับมากค่าเบี่ยงเบนมาตรฐานมีค่าเท่ากับ 0.89
This research aims to 1) develop computer-assisted instruction (CAI) games to teach addition and subtraction of integers to Grade 3 students with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD), 2) compare the Grade 3 ADHD students’ achievement test scores before and after earning the addition and subtraction of integers by using CAI games, and 3) study the satisfaction of the Grade 3 ADHD students after learning the addition and subtraction of integers through CAI games. The samples of the research were 30 Grade 3students at Panyanukoon School in Lopburi Province in the 1stsemester of the academic years 2014. They were drawn from purposive sampling. The research instruments used were 1) lessons with CAI games to teachaddition and subtraction of integers to Grade 3 ADHA students, 2) achievement tests before and afterstudying addition and subtraction of integers through CAI games, and 3) a questionnaire used to evaluate the ADHA students’ satisfaction of their learning by using CAI games. The statistical devices used to analyze the data were percentage, mean, standard deviation and t-test for dependent samples. The research results revealed that the CAI games used to teach addition and subtraction of integers to Grade 3 ADHA students was efficient based on the set criteria of 83.33/80.15. The students’ learning achievement of the post test scores were significantly higher than that of the pretest scores at the .05 level of significance. Due to the Grade 3 ADHA students’ satisfaction of learning addition and subtraction of integers through CAI games, the mean of the questionnaire was 4.11. This showed that the students’ satisfaction was at a high level while the standard deviation was 0.89.
URI: http://www.repository.rmutt.ac.th/dspace/handle/123456789/2709
Appears in Collections:วิทยานิพนธ์ (Thesis-TECHED)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RMUTT-149748.pdfDevelopment of computer-assisted instruction (cai) games for teaching addition and subtraction of integers to grade 3 students with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD)22.67 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.