Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/2971
Title: ความสัมพันธ์ระหว่างการตัดสินใจเลือกซื้อเสื้อผ้ามือสองกับส่วนประสมทางการตลาดเพื่อกำหนดกลยุทธ์ทางการตลาดของผู้ค้าในตลาดนัดสวนจตุจักร
Other Titles: The Relationship between Decision Making Process for Buying Secondhand Clothes and Marketing Mix for Setting Marketing Strategy of Entrepreneurs in Chatuchak Weekend Market
Authors: อดุลย์เดช เตชะบุตร
Keywords: กลยุทธ์ทางการตลาด
ส่วนประสมทางการตลาด
เสื้อผ้ามือสอง
Issue Date: 2559
Publisher: มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี. คณะบริหารธุรกิจ. วิชาเอกการตลาด.
Abstract: การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยส่วนบุคคลและความสัมพันธ์ระหว่างการ ตัดสินใจเลือกซื้อเสื้อผ้ามือสองกับส่วนประสมทางการตลาด กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษา คือ ผู้บริโภคที่เลือกซื้อเสื้อผ้ามือสองจากต่างประเทศในตลาดนัดสวนจตุจักร จำนวน 400 ตัวอย่าง ใช้ แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน Independent Samples t-test, One-way ANOVA และ Spearman rank correlation coefficient ผลการศึกษา พบว่า ผู้บริโภคส่วนใหญ่เป็นเพศชาย อายุระหว่าง 19-24 ปี สถานภาพโสด ระดับการศึกษาอยู่ในระดับปริญญาตรีหรือเทียบเท่า เป็นนักเรียน/นักศึกษา รายได้เฉลี่ยต่อเดือนน้อย กว่าหรือเท่ากับ 5,000 บาท ด้านกระบวนการที่ทำให้ผู้บริโภคตัดสินใจเลือกซื้อเสื้อผ้ามือสอง ผู้บริโภคให้ความสำคัญกับขั้นตอนการประเมินผลหลังการซื้ออยู่ในระดับมากที่สุด และด้านส่วน ประสมทางการตลาดด้านราคา ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย ด้านการส่งเสริมการตลาดผู้บริโภคได้ให้ ความสำคัญอยู่ในระดับมากที่สุด ผลการทดสอบสมมุติฐาน พบว่า อาชีพที่แตกต่างกันมีผลต่อส่วนประสมทางการตลาดด้าน ราคาและด้านการจัดจำหน่ายที่แตกต่างกัน และกระบวนการในการตัดสินใจเลือกซื้อเสื้อผ้ามือสอง ของผู้บริโภคมีความสัมพันธ์ต่อส่วนประสมทางการตลาดทุกด้าน ซึ่งจะเป็นข้อมูลเพื่อกำหนดกลยุทธ์ ทางการตลาดของผู้ค้าในตลาดนัดสวนจตุจักรต่อไป
The purposes of this study were to analyze the demographic factors and relationship between the decision making process for buying secondhand clothes and marketing mix factors. The sample group was consisted of 400 people who bought overseas secondhand clothes from the Chatuchak market selected via stratified random sampling. Questionnaires were the main tools used to collect data. Descriptive statistics was presented in terms of frequency, percentage, mean and standard deviation while the inferential statistics used was Independent Samples t-test, One-way ANOVA and Spearman rank correlation coefficient. The results showed that most of respondents were single males and between the age of 19-24 years old. Most of them were undergraduate students who had an average allowance of 5,000 Baht per month. The most important factor in making decision to buy secondhand clothes was the product quality, whereas price, distribution, and promotion were the most important factors in market mix. The results of hypothesis testing revealed that different occupations affected price and distribution differently. In addition, the decision making process had positive correlation with marketing mix in all aspects, which will be beneficial in setting marketing strategy of entrepreneurs at Chatuchak market in the future.
URI: http://www.repository.rmutt.ac.th/dspace/handle/123456789/2971
Appears in Collections:การค้นคว้าอิสระ (Independent Study - BUS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RMUTT-154594.pdfThe Relationship between Decision Making Process for Buying Secondhand Clothes and Marketing Mix for Setting Marketing Strategy of Entrepreneurs in Chatuchak Weekend Market4.11 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.