Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/589
Title: การพัฒนาบทเรียนคอมพิวเตอร์ผ่านเว็บวิชาภาษาไทย เรื่องการสร้างคำ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2
Other Titles: The development of a web-based instruction of word building content in the Thai language subject of matthayom suksa 2 students
Authors: สุธีร์ นาทร
Keywords: ระบบมัลติมีเดียในการศึกษา
สื่อการสอน
คอมพิวเตอร์ช่วยการสอน
Issue Date: 2553
Publisher: มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี. คณะครุศาสตร์อุตสาหกรรม. สาขาเทคโนโลยีและสื่อสารการศึกษา
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อพัฒนาบทเรียนคอมพิวเตอร์ผ่านเว็บให้มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์ 80/80 2) เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนด้วยบทเรียนคอมพิวเตอร์ผ่านเว็บก่อนเรียนและหลังเรียน 3) เพื่อศึกษาความพึงพอใจเกี่ยวกับบทเรียนคอมพิวเตอร์ผ่านเว็บ กลุ่มตัวอย่าง คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 โรงเรียนธรรมศาสตร์คลองหลวงวิทยาคม อำเภอคลองหลวง จังหวัดปทุมธานี ปีการศึกษา 2553 จ านวน 40 คน ได้มาโดยวิธีการสุ่มแบบกลุ่ม (Cluster or Area Sampling) วิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาค่าสถิติพื้นฐานและทดสอบค่าที (t-test) ผลการวิจัยมีดังนี้ 1) ผลการวิเคราะห์หาประสิทธิภาพ ของบทเรียนคอมพิวเตอร์ผ่านเว็บวิชาภาษาไทย เรื่อง การสร้างคำ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 ตามเกณฑ์ 80/80 ผลปรากฏว่าบทเรียนคอมพิวเตอร์ผ่านเว็บมีประสิทธิภาพเท่ากับ 82.08/82.00 แสดงว่าบทเรียนคอมพิวเตอร์ผ่านเว็บที่ได้สร้างขึ้นมีประสิทธิภาพและมีความเหมาะสมที่จะนำไปใช้ในการจัดการเรียนรู้ได้เป็นอย่างดี 2) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนด้วยบทเรียนคอมพิวเตอร์ผ่านเว็บ วิชาภาษาไทย เรื่องการสร้างคำพบว่าคะแนนหลังเรียน สูงกว่าคะแนนก่อนเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3) ผลการประเมินความพึงพอใจของนักเรียน ที่มีต่อบทเรียนคอมพิวเตอร์ผ่านเว็บ วิชาภาษาไทย เรื่องการสร้างคำ แบ่งเป็น 4 ด้านผลการวิจัยพบว่าด้านเนื้อหา มีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 3.51 ซึ่งเป็นความพึงพอใจ ที่จัดอยู่ในระดับ มากที่สุด ด้านการออกแบบ มีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 3.43 ซึ่งเป็นความพึงพอใจที่จัดอยู่ในระดับมาก ด้านรูปแบบการนำเสนอ มีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 3.53 ซึ่งเป็นความพึงพอใจ ที่จัดอยู่ในระดับมากที่สุด และด้านประโยชน์ มีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 3.69 ซึ่งเป็นความพึงพอใจที่จัดอยู่ในระดับมากที่สุด
This research aims to 1) study the efficiency of the students’ e-Learning through the website based on the criteria of 80/80 2) compare the pre-test and post-test scores of the students’ achievement of the e-Learning through the website, and 3) study the students’ satisfaction of the e-Learning through the website. The sample drawn from cluster (area) sampling were forty lower secondary school students (Mattayom Suksa 2) studying at Thammasart Klongluang Wittayakom School in Pathum Thani Province in the 2nd semester of the academic year 2553. Data were analyzed by using simple statistic models and t-test. The results were shown in the following. 1) The efficiency of the e-Learning through the website of Word Building Content in the Thai Language Subject has met the criteria of 80/80. That is the efficiency of the e-Learning contains 82.08/82.00 which means that the website designed is efficient and appropriate to be used in the learning process of the Word Building Content. 2) The post-test scores showing the success of the students’ learning through the e-Learning website, Word Building Content, was significantly higher than the pre-test scores at the .05 level of significance. 3) The students’ satisfaction of the e-Learning website contains a high level of satisfaction on the content (3.51), whereas all of the remaining satisfaction on the design, the presentation and the advantages contains the highest level of satisfaction (3.43, 3.53, and 3.68 respectively).
URI: http://www.repository.rmutt.ac.th/dspace/handle/123456789/589
Appears in Collections:วิทยานิพนธ์ (Thesis-TECHED)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
The development of a web-based instruction of word building content in the Thai la....pdfการพัฒนาบทเรียนคอมพิวเตอร์ผ่านเว็บวิชาภาษาไทย เรื่องการสร้างคำ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 23.77 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.