Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/715
Title: ปัจจัยที่มีผลต่อพฤติกรรมซื้อสินค้า 7-Catalog ของผู้บริโภคในจังหวัดตราด
Other Titles: Factors affecting purchasing behavior through 7-Catalog of consumers in Trat Province
Authors: รจนา มะลิวัลย์
Keywords: 7-Catalog
การซื้อสินค้า
ธุรกิจขายตรง
ธุรกิจขายตรงผ่านแคตตาล๊อก
Issue Date: 2554
Publisher: มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี. คณะบริหารธุรกิจ. สาขาวิชาเอกการตลาด
Abstract: การค้นคว้าอิสระครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาข้อมูลทั่วไปของผู้ซื้อสินค้า 7-Catalog ของผู้บริโภคศึกษาการให้ความสำคัญของปัจจัยทางการตลาดต่อการซื้อสินค้า 7-Catalog และพฤติกรรมการซื้อสินค้า 7-Catalog ของผู้บริโภคในจังหวัดตราด กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือผู้บริโภคในเขตจังหวัดตราดที่มีอายุตั้งแต่ 15 ปีขึ้นไปและซื้อสินค้า 7-Catalog โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวมรวมข้อมูล จำนวน 400 คน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ค่าร้อยละค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน สถิติเชิงอนุมาน ใช้ Independent Sample t-test กับกลุ่มตัวอย่างที่มี 2 กลุ่มการวิเคราะห์ความแปรปรวนสองทาง (Two-Way ANOVA) สำหรับกลุ่มตัวอย่างที่มากกว่าสองกลุ่ม การวิเคราะห์ความแตกต่างเป็นรายคู่ใช้ Least Significant Difference (LSD) และสถิติของเพียร์สันเพื่อวิเคราะห์ความสัมพันธ์ ผลการศึกษาพบว่าผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุ 35 – 45 ปี มีสถานภาพสมรสแล้ว การศึกษาระดับปริญญาตรีอาชีพพนักงานบริษัทรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 10,000 – 15,000 บาทสินค้าประเภทเครื่องสำอางซื้อบ่อยที่สุด เหตุผลที่เลือกซื้อ คือ ความสะดวกสบายในการสั่งซื้อ เพื่อนเป็นผู้มีอิทธิพลมากที่สุดแหล่งซื้อและรับสินค้าคือร้าน 7-Eleven ผลการทดสอบสมมติฐานพบว่าลักษณะข้อมูลทั่วไปของผู้ตอบแบบสอบถามได้แก่ เพศอายุ ระดับการศึกษารายได้ สถานภาพสมรส อาชีพ แตกต่างกัน มีพฤติกรรมการซื้อสินค้า 7-Catalog ที่แตกต่างกัน ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านช่องทางการจัดจำหน่ายด้านการส่งเสริมการตลาด ด้านกระบวนการ และด้านพนักงาน มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการซื้อสินค้า 7 – Catalog
This independent study was carried out to investigate the general data of the consumers who made their purchase through 7-Catalog, to examine the importance of marketing factors on the purchase through 7-Catalog, and to study the purchasing behavior through 7-Catalog of the consumers in Trat Province. The sample of the study comprised 400 consumers over 15 years old who made the purchase through 7 – Catalog. The questionnaires were used as the data gathering instrument, and the data were analyzed applying Percentage, Mean, Standard Deviation, Independent Sample t-test, Two- Way ANOVA, and Least Significant Difference, and Pearson’s Correlation Coefficient. The result of the study revealed that the majority of the respondents were female, between 35 – 45 years old, married, graduated with Bachelor’s degree, worked in the companies, earned an average monthly income of 10,000 – 50,000 Baht. The respondents most often purchased various types of cosmetics because of the convenience of ordering, the friends had most influence on their purchase, and the goods could be purchased or collected from 7-Eleven shops. The result of hypothesis testing showed that the respondents of different gender, age, level of education, income, marital status and occupation had differences in purchasing behavior through 7-Catalog. The factors on marketing mix in the aspects of product, price, distribution channel, promotion, process, and personnel had positive relationship with the purchasing behavior through of 7-Catalog.
URI: http://www.repository.rmutt.ac.th/dspace/handle/123456789/715
Appears in Collections:การค้นคว้าอิสระ (Independent Study - BUS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
124306.pdfFactors affecting purchasing behavior through 7-Catalog of consumers in Trat Province3.26 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.