Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/3141
Title: ชุดการสอนมัลติมีเดียเสริมทักษะการอ่าน สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษา
Other Titles: Multimedia instructional packages to enhance reading skills for primary education students
Authors: ฐาปนี เครืออนันต์
Keywords: ชุดการสอนมัลติมีเดีย
แบบวัดทักษะด้านการอ่าน
Issue Date: 2559
Publisher: มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี. คณะครุศาสตร์อุตสาหกรรม. สาขาวิชาเทคโนโลยีและสื่อสารการศึกษา.
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) หาประสิทธิภาพชุดการสอนมัลติมีเดียเสริมทักษะการ อ่าน สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษา 2) ศึกษาทักษะการอ่านภาษาไทยก่อนเรียนและหลังเรียน โดย การสอนด้วยชุดการสอนมัลติมีเดียเสริมทักษะการอ่านสำหรับชั้นประถมศึกษา และ 3) ศึกษาความ พึงพอใจต่อชุดการสอนมัลติมีเดียเสริมทักษะการอ่านสำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษา กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย เป็นนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 โรงเรียนรัตนโกสินทร์ รังสิต ปีการศึกษา 2559 จำนวน 20 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ประกอบด้วย แผนการจัดการเรียนรู้ สื่อการสอนมัลติมีเดียเสริมทักษะการอ่าน แบบวัดทักษะการอ่าน แบบประเมินความพึงพอใจ สถิติ ที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่าที (t-test) แบบ dependent ผลการวิจัยพบว่า ชุดการสอนมัลติมีเดียเสริมทักษะการอ่านสำหรับนักเรียนชั้น ประถมศึกษา มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์เท่ากับ 81.25/82.25 ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของผู้เรียน หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียน โดยมีคะแนนเฉลี่ยก่อนเรียนเท่ากับ 11.5 ค่าเฉลี่ยหลังเรียนเท่ากับ 16.45 มีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 และผู้เรียนมีความพึงพอใจต่อชุดการสอน มัลติมีเดียเสริมทักษะการอ่านภาษาไทย อยู่ในระดับมากที่สุด มีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.63 คาสำคัญ: ชุดการสอนมัลติมีเดีย แบบวัดทักษะด้านการอ่าน
The purposes of this research were 1) to investigate the efficiency of multimedia instructional packages to enhance the reading skills for primary education students 2) to compare the results of reading skills before and after using multimedia instructional packages and 3) to examine satisfaction towards the multimedia instructional packages. The sample groups obtained by purposive sampling were 20 2nd primary education students in the academic year 2016 in Rattanakosin Rangsit School. The instruments used in the study included lesson plans, multimedia instructional packages, proficiency tests of reading skills and satisfaction questionnaire. The statistics used for data analysis comprised percentage, arithmetic mean, standard deviation and t-test for dependent sample. The findings revealed that the multimedia instructional packages to enhance the reading skills for primary education students were efficient in accordance with the criteria 81.25/82.25. The achievement results after using them ( Mean =16.45) were higher than those before using them (Mean =11.50) with a significant difference at 0.05 level. The students’ satisfaction towards the multimedia instructional packages to enhance the reading skills was at the highest level, which was (Mean =4.63).
URI: http://www.repository.rmutt.ac.th/dspace/handle/123456789/3141
Appears in Collections:วิทยานิพนธ์ (Thesis-TECHED)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RMUTT-156691.pdfMultimedia instructional packages to enhance reading skills for primary education students4.39 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.