Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/3147
Title: การพัฒนาบทเรียนผ่านสื่อสังคมออนไลน์ ตามทฤษฏีการสร้างองค์ความรู้ด้วยตนเอง โดยการสร้างสรรค์ชิ้นงานวิชาคอมพิวเตอร์เพื่อการศึกษาและฝึกอบรม สำหรับนักศึกษาระดับปริญญาตรี
Other Titles: Development of an online lesson using social media network based on the constructionism theory for computer education
Authors: วิภาส วิกรมสกุลวงศ์
Keywords: การสร้างสรรค์ชิ้นงาน
สื่อสังคมออนไลน์
ทฤษฏีการสร้างองค์ความรู้ด้วยตนเอง
Issue Date: 2560
Publisher: มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี. คณะครุศาสตร์อุตสาหกรรม. สาขาวิชาเทคโนโลยีและสื่อสารการศึกษา.
Abstract: การวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนาบทเรียนผ่านสื่อสังคมออนไลน์ ตามทฤษฏี การสร้างองค์ความรู้ด้วยตนเอง โดยการสร้างสรรค์ชิ้นงาน วิชาคอมพิวเตอร์เพื่อการศึกษาและ ฝึกอบรม สำหรับนักศึกษาระดับปริญญาตรี ให้มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์ 80/80 2) ศึกษาผลสัมฤทธิ์ ทางการเรียนรายวิชาคอมพิวเตอร์เพื่อการศึกษาและฝึกอบรม โดยใช้ทฤษฏีการสร้างองค์ความรู้ด้วย ตนเอง โดยการสร้างสรรค์ชิ้นงาน และ 3) ศึกษาความพึงพอใจของผู้เรียนต่อการจัดการเรียนการสอน โดยใช้สื่อสังคมออนไลน์ ประชากรในการวิจัย คือ นักศึกษาระดับชั้นปริญญาตรีสาขาวิชาวิศวกรรมคอมพิวเตอร์ที่ ลงทะเบียนเรียนในรายวิชาคอมพิวเตอร์เพื่อการศึกษาและฝึกอบรม จำนวนทั้งสิ้น 26 คน เครื่องมือที่ ใช้ในการวิจัย แบ่งเป็น 1) เครื่องมือที่ใช้พัฒนาบทเรียน ประกอบไปด้วย เว็บไซต์ Edmodo.com ที่อยู่ ในรูปแบบระบบการจัดการการเรียนรู้และใบความรู้ผ่านสมาร์ทโฟนระบบปฏิบัติการแอนดรอยด์ โดยใช้โปรแกรมสำเร็จรูป Adobe InDesign CS6 2) เครื่องมือที่ใช้ในการประเมินบทเรียน ประกอบ ไปด้วย แผนการจัดการเรียนรู้เรื่อง e-Learning แบบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนก่อนและหลังเรียน จำนวน 20 ข้อ แบบประเมินผลตามสภาพจริง (คะแนนรูบริค) และแบบสอบถามความพึงพอใจของ นักศึกษา ผลการวิจัยพบว่า 1) บทเรียนผ่านสื่อสังคมออนไลน์ที่พัฒนาขึ้นมีประสิทธิภาพ 85/84 สูง กว่าเกณฑ์มาตรฐาน 80/80 2) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียน อย่างมีนัยสำคัญทาง สถิติที่ระดับ 0.05 และ 3) ความพึงพอใจของนักศึกษาที่ใช้บทเรียนอยู่ในระดับมาก (4.31)
This study aimed to 1) develop an online lesson for the undergraduate students using social media network based on the Constructionism Theory which focused on the topic of Work Creation for Computer Education and Training subject with the efficiency criterion set at 80/80, 2) examine the learning achievement of the students studying this online lesson, and 3) investigate their satisfaction after undertaking this subject. The population of this study consisted of 26 undergraduate students who attended the Computer Education and Training subject. The instruments utilized to design the lesson included. 1) Edmodo.com-based learning tool as a form of learning management system and 2) Adobe InDesign CS6 on Android smartphone operating system to prepare the information sheets. The tools employed in evaluating quality of the online lesson consisted of the learning management plans, a 20-item preand post-test, an authentic assessment with rubric scores, and a students’ satisfaction questionnaire. The results revealed that 1) the efficiency of the online lesson constructed was at 85/84 which was higher than the criterion set (80/80), 2) the students’ learning achievement was higher, at .05 level of significance, and 3) the students’ satisfaction on the online lesson was at high level (4.31).
URI: http://www.repository.rmutt.ac.th/dspace/handle/123456789/3147
Appears in Collections:วิทยานิพนธ์ (Thesis-TECHED)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RMUTT-156694.pdfDevelopment of an Online Lesson Using Social Media Network Based on the Constructionism Theory for Computer Education9.37 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.