Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/710
Title: ปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อผลิตภัณฑ์สมุนไพรบำรุงผิวหน้า โครงการหนึ่งตำบลหนึ่งผลิตภัณฑ์ ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Factors affecting the decision to purchase herbal facial skin One Tambon One Product of consumer in Bangkok province
Authors: ยศสวดี อยู่สนิท
Keywords: การตลาด -- การตัดสินใจ
วิจัยการตลาด
Issue Date: 2554
Publisher: มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี. คณะบริหารธุรกิจ. สาขาวิชาเอกการตลาด
Abstract: การค้นคว้าอิสระนี้มีวัตถุประสงค์ศึกษาปัจจัยส่วนบุคคล ศึกษาปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อ และศึกษาพฤติกรรมการตัดสินใจซื้อ ผลิตภัณฑ์สมุนไพรบำรุงผิวหน้าโครงการหนึ่งตำบลหนึ่งผลิตภัณฑ์ ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานครกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษา คือ ผู้ที่ซื้อและใช้ผลิตภัณฑ์สมุนไพรบำรุงผิวหน้าของโครงการหนึ่งตำบลหนึ่งผลิตภัณฑ์ ในเขตกรุงเทพมหานคร โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการสำรวจจำนวน 400 คน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ คือ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน สถิติที่ใช้ในการทดสอบสมมติฐานความแตกต่างระหว่างค่าเฉลี่ยของประชากรทั้งสองกลุ่มเป็นอิสระต่อกัน(Independent Sample t-test) และทดสอบสมมติฐานความแปรปรวนทางเดียวของประชากรมากกว่า 2กลุ่ม ขึ้นไป (One-way ANOVA: F-test) หาผลความแตกต่างจะทดสอบความแตกต่างเป็นรายคู่โดยวิธีLeast Significant Difference (LSD) ผลการค้นคว้าอิสระ พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามในครั้งนี้ เพศหญิงมากกว่าเพศชาย ช่วงอายุ20-39 ปี สถานภาพโสด ระดับการศึกษาปริญญาตรี อาชีพพนักงานบริษัทเอกชน รายได้ 10,000-20,000 บาท ความถี่ในการซื้อน้อยกว่าเดือนละ 1 ครั้ง และค่าใช้จ่ายต่อครั้งน้อยกว่า 500 บาท ให้ความสำคัญกับผลิตภัณฑ์ที่มีการรับรองมาตรฐานจากองค์กรอาหารและยา ราคาเหมาะสมกับคุณภาพ หาซื้อได้ที่ร้านค้าเพื่อสุขภาพ ร้านขายยา โรงพยาบาล และมีการส่งเสริมการขาย ผลิตภัณฑ์ที่ผู้บริโภคให้ความสำคัญมากที่สุด คือ ผลิตภัณฑ์ ล้างหน้า/ทำความสะอาดผิว เหตุผลในการซื้อ คือความปลอดภัยจากสารเคมี และเป็นผู้ตัดสินใจซื้อเองมากที่สุด
The purposes of this study were to determine the personal factors, to determine the marketing mix factors that influence purchasing decisions and to determine the decision to purchase herbal facial skin One Tambon One Product of consumer in Bangkok Province. Study participants were purchased and used of herbal facial skin One Tambon One Product in Bangkok. The study sample group was 400 consumers. Statistics used on the sample group in this study included percentage, average, and standard deviation. Statistics used to test the hypothesis the difference between the average of two populations of independent (Independent Sample t-test) and test the ANOVA a population of more than two groups (One-way ANOVA: F-test) and the difference used to test by Least Significant Difference (LSD). The results of this study found that the majority of participants were female, aged between 20-39 years old, bachelor degree, white-collar workers, single, had average income around 10,000-20,000 baht, Frequency of purchase was less than one time per month and a cost of less than 500 bath. The product should be certified by the Food and Drug Administration (FDA), and had a reasonable price / quality ratio. Consumers were able to purchase at health stores, pharmacies and hospitals. There were also the promotions for the product. The most important product was the one wash / cleans the surface. The most important reasons for consumers to purchase the product were the non-chemical ingredients and the ability of making their own decisions.
URI: http://www.repository.rmutt.ac.th/dspace/handle/123456789/710
Appears in Collections:การค้นคว้าอิสระ (Independent Study - BUS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
124301.pdfFactors affecting the decision to purchase herbal facial skin One Tambon One Product of consumer in Bangkok province3.26 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.