Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/829
Title: ปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจของนักท่องเที่ยวชาวต่างชาติในการเลือกใช้บริการที่พักในเขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Factors Affecting Selecting Accommodation of Foreign Visitors, Bangkok
Authors: อรุณี ลอมเศรษฐี
Keywords: ที่พักนักท่องเที่ยว -- กรุงเทพฯ -- การตลาด
นักท่องเที่ยว -- กรุงเทพฯ -- การเลือกที่พัก
Issue Date: 2554
Publisher: มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี. คณะบริหารธุรกิจ. สาขาวิชาธุรกิจระหว่างประเทศ
Abstract: การค้นคว้าอิสระครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาระดับของปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่มีต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการที่พักของนักท่องเที่ยวชาวต่างชาติ 2) การศึกษาปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการที่พักของนักท่องเที่ยวชาวต่างชาติ 3) ศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยเกี่ยวกับประสบการณ์พักแรมของนักท่องเที่ยวชาวต่างชาติกับการตัดสินใจเลือกใช้บริการที่พักตามปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด และ 4) ศึกษาปัญหาและข้อเสนอแนะในการตัดสินใจเลือกใช้บริการที่พักของนักท่องเที่ยวชาวต่างชาติ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบที (Independent Sample t-test) การวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว (One-Way ANOVA) การทดสอบเป็นรายคู่ด้วยวิธี Fisher’s Least Significant Difference (LSD) และสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์เพียร์สัน ผลการศึกษา พบว่า ส่วนประสมทางการตลาดที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการที่พักของนักท่องเที่ยวชาวต่างชาติเรียงลำดับจากมากไปหาน้อย ได้แก่ ด้านที่พักและการบริการ ด้านสถานที่หรือช่องทางการจัดจำหน่าย ด้านพนักงานให้บริการและด้านลักษณะทางกายภาพ ด้านกระบวนการบริการ ด้านการส่งเสริมการตลาด และด้านราคา โดยมีผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการที่พักของนักท่องเที่ยวชาวต่างชาติในระดับสูง ปัจจัยส่วนบุคคลที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการที่พักของนักท่องเที่ยวชาวต่างชาติ ได้แก่ เพศ ภูมิลำเนา อายุ ระดับการศึกษา อาชีพ สถานภาพสมรส และรายได้ของนักท่องเที่ยว ประสบการณ์พักแรม และปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดด้านที่พักและการบริการด้านราคา ด้านสถานที่หรือช่องทางการจัดจำหน่าย ด้านการส่งเสริมการตลาด ด้านพนักงานให้บริการด้านกระบวนการบริการ และด้านลักษณะทางกายภาพมีความสัมพันธ์กัน ผลสรุป ปัจจัยส่วนบุคคล ประสบการณ์พักแรม และส่วนประสมทางการตลาดมีผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการที่พักของนักท่องเที่ยวชาวต่างชาติ ผู้ประกอบธุรกิจที่พักสามารถนำผลการค้นคว้าอิสระในครั้งนี้ไปใช้เป็นแนวทางในการดำเนินธุรกิจที่พักแรมในเขตกรุงเทพมหานครได้ โดยควรมีการพัฒนากลยุทธ์ทางการตลาดให้สอดคล้องกับความต้องการของนักท่องเที่ยว มีการประเมินความพึงพอใจของนักท่องเที่ยวเพื่อนำผลที่ได้มาปรับปรุงการให้บริการและพยายามสร้างความแตกต่างของสินค้าและการให้บริการ
This independent study had objectives as follows: 1) to study level of marketing mixed factors towards decision of foreign tourists in choosing accommodation service 2) to study marking mixed factors affecting the decision of foreign tourist in choosing the accommodation service 3) to study the correlation between factors concerning experience in staying overnights of foreign tourists and their decision in choosing the accommodation service according to marketing mix factors, and 4) to study the problems and recommendation in making decision I choosing the accommodation service of foreign tourist. Statistics used in data analysis included Frequency, Percentage, Average Value, Standard Deviation, Independent Sample t-test, One-Way ANOVA, Fisher’s Least Significant Difference (LSD) test, and Pearson Correlation Co-Efficiency. The result showed that marketing mix factors affecting choice in making their decision in using accommodation service were placed in order respectively from greater effects to smaller ones, namely: the aspect of the accommodation and the quality of services, the place and the distribution channel, performance of the service personnel, physical characteristics, service process, marketing campaign, and pricing. All the sides of marketing mix factors affect highly the decision in using the accommodation service of the foreign tourists. Personal factors affecting the average scores in marketing mix factors for making decision in choosing the accommodation services of foreign tourists were, gender, domicile, age, education level, occupation, marital status, and income of the tourists. Experience in staying overnights of foreign tourists and making decision in using the accommodation service according to marketing mix factors on the accommodation and quality of services, prices, place of channel of distribution, marketing promotion, and service personnel, service process and physical characteristics were all correlated. In conclusion personal factors, experience in staying overnight and the marketing mix affected the decision in choosing the accommodation. The accommodation business can use the results to develop marketing strategy and customize strategy to be consistent with customers needs. Results of tourist satisfaction should be evaluated in order to improve the services and to create differences of products and services.
URI: http://www.repository.rmutt.ac.th/dspace/handle/123456789/829
Appears in Collections:การค้นคว้าอิสระ (Independent Study - BUS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
124363.pdfปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจของนักท่องเที่ยวชาวต่างชาติในการเลือกใช้บริการที่พักในเขตกรุงเทพมหานคร4.09 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.