Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/2755
Title: รูปแบบการพัฒนาหลักสูตรสถานศึกษาเพื่อรองรับการเข้าสู่ประชาคมอาเซียนของโรงเรียนมัธยมศึกษา จังหวัดนครนายก
Other Titles: The models of matthayomsuksa school curriculum development for ASEAN community in Nakhon Nayok province
Authors: เอมิกา รัตนมาลา
Keywords: หลักสูตรการศึกษา -- การพัฒนา
การศึกษาชั้นมัธยมศึกษา -- หลักสูตร
การพัฒนารูปแบบ
หลักสูตรสถานศึกษา
ประชาคมอาเซียน
Issue Date: 2558
Publisher: มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี. คณะครุศาสตร์อุตสาหกรรม. สาขาวิชาการวิจัยและพัฒนาหลักสูตร
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ดังนี้ 1) เพื่อพัฒนารูปแบบการพัฒนาหลักสูตรสถานศึกษาเพื่อ รองรับการเข้าสู่ประชาคมอาเซียนของโรงเรียนมัธยมศึกษา จังหวัดนครนายก และ 2) เพื่อศึกษาความ เหมาะสมของรูปแบบการพัฒนาหลักสูตรสถานศึกษาเพื่อรองรับการเข้าสู่ประชาคมอาเซียนของ โรงเรียนมัธยมศึกษา จังหวัดนครนายก ระเบียบวิธีและเครื่องมือวิจัย คือ 1) การวิเคราะห์เอกสาร 2) การสัมภาษณ์ผู้ให้ข้อมูลสำคัญ 10 คน ด้วยแบบสัมภาษณ์ 3)การสนทนากลุ่มผู้ทรงคุณวุฒิ 18 คน ด้วยแบบการสนทนากลุ่ม และ 4) ตรวจสอบความเหมาะสมของรูปแบบด้วยแบบสอบถาม ผลการวิจัยพบว่า หลักสูตรสถานศึกษาเพื่อรองรับการเข้าสู่ประชาคมอาเซียนของโรงเรียน มัธยมศึกษา จังหวัดนครนายก ประกอบด้วย 5 องค์ประกอบ ได้แก่ 1) ขั้นการวิเคราะห์ข้อมูลพื้นฐาน 2) การกำหนดหลักการและเป้าหมาย 3) การกำหนดเนื้อหาและการจัดการเรียนรู้ 4) การนำ ไปใช้และ ปรับปรุงหลักสูตร และ 5) การวัดและประเมินผลหลักสูตร ส่วนรูปแบบที่พัฒนาขึ้นผู้ทรงคุณวุฒิมี ความเห็นว่า เหมาะสมในการนำมาใช้ในการพัฒนาหลักสูตรสถานศึกษาเพื่อรองรับการเข้าสู่ ประชาคมอาเซียนของโรงเรียนมัธยมศึกษา จังหวัดนครนายก
The research aimed to 1) develop the school curriculum models for ASEAN community of matthayomsuksa schools in Nakhon Nayok province, and 2) study the appropriateness of the school curriculum model for ASEAN community of matthayomsuksa schools in Nakhon Nayok province. The research methodology and the research instruments were 1) document analysis, 2) interview with 10 people giving important information with interview forms, 3) group conversations of 18 experts with group conversation forms, and 4) verification of the appropriateness of the models with questionnaires. The findings revealed that the school curriculum for ASEAN community of matthayomsuksa schools in Nakhon Nayok province consisted of five elements 1) basic data analysis step, 2) determining/specifying rationales, 3) determining contents and learning management, 4) curriculum application and curriculum improvement, and 5) assessment and evaluation. For the developmental models, the experts said that the models were suitable for the application of school curriculum development for ASEAN community of matthayomsuksa schools in Nakhon Nayok province.
URI: http://www.repository.rmutt.ac.th/dspace/handle/123456789/2755
Appears in Collections:วิทยานิพนธ์ (Thesis-TECHED)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RMUTT-151616.pdfThe models of matthayomsuksa school curriculum development for ASEAN community in Nakhon Nayok province4 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.