Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/3065
Title: ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการยอมรับการทำธุรกรรมทางการเงินบนสมาร์ทโฟนในเขตกรุงเทพฯ และปริมณฑล
Other Titles: Factors Affecting the Acceptance of Banking Transaction on Smartphones in Bangkok and Vicinity
Authors: จักรพงษ์, ลีลาธนาคีรี
Keywords: การยอมรับการทำธุรกรรมทางการเงิน
แอปพลิเคชั่นทางการเงิน
สมาร์ทโฟน
Issue Date: 2559
Publisher: มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี. คณะบริหารธุรกิจ. วิชาเอกการจัดการทั่วไป.
Abstract: การค้นคว้าอิสระครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ของปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการ ยอมรับการทำธุรกรรมทางการเงินบนสมาร์ทโฟน ในเขตกรุงเทพมหานคร และปริมณฑล การศึกษา ครั้งนี้ใช้รูปแบบการวิจัยเชิงสำรวจ ประชากรและกลุ่มตัวอย่าง คือ ผู้ที่เคยทำธุรกรรมทางการเงินบนสมาร์ทโฟนในเขต กรุงเทพมหานครและปริมณฑล จำนวน 400 คน แนวคิดที่ใช้ในการศึกษาคือ ทฤษฎีการยอมรับการใช้ เทคโนโลยีสารสนเทศและ ทฤษฎีการกระทำตามหลักเหตุและผล โดยประยุกต์ใช้กับแบบสอบถาม เพื่อเป็นเครื่องมือในการเก็บข้อมูล สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์คือ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วน เบี่ยงเบนมาตรฐาน และการหาค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์การถดถอยพหุคูณ การวิเคราะห์ความ แตกต่างค่าเฉลี่ยด้วยการทดสอบ Independent Samples t-test และการวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว (One-way-ANOVA) และการวิเคราะห์หาค่าความสัมพันธ์ระหว่างตัวแปรของเพียร์สัน (Pearson’s Correlation Coefficient) ที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติ 0.05 ผลจากการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศชาย ช่วงอายุ 26 - 35 ปี ระดับ การศึกษาปริญญาตรี อาชีพพนักงานบริษัท รายได้เฉลี่ย 20,001 - 30,000 บาท พบว่าปัจจัยด้านการ รับรู้ถึงความใช้งานง่ายส่งผลต่อปัจจัยด้านการรับรู้ถึงประโยชน์ที่ได้รับมาก ปัจจัยด้านการรับรู้ถึง ความใช้งานง่ายส่งผลต่อปัจจัยด้านทัศนคติที่มีต่อการทำธุรกรรมมาก ปัจจัยด้านทัศนคติที่มีต่อการทำ ธุรกรรมส่งผลต่อความตั้งใจการใช้งานมาก และส่งผลต่อการยอมรับการทำธุรกรรมทางการเงินบน สมาร์ทโฟน
The purpose of this study was to study the factors affecting the acceptance of banking transaction on smartphones in Bangkok area and its vicinity. The sample group of this research was consisted of 400 participants who used to do banking transaction on smartphones in Bangkok area and its vicinity. The data were collected using questionnaires which were designed based on Technology Acceptance Model and Theory of Reasoned Action. The data were analyzed using percentage, mean, standard deviation, multiple regressions, Independent Samples t-test, One-way ANOVA, and Pearson’s product moment correlation coefficient to determine the relationship. The results of the study showed that majority of the respondents were male, aged 26-35 years old, and bachelor degree holders. They were private company employees with a monthly income of 20,001-30,000 baht. The study showed that the perception of user friendly interfaces affected both the perception of usefulness and the attitudes toward banking transaction at the high level. Moreover, the attitudes toward banking transaction affected the user’s intention of using banking transaction at the high level.
URI: http://www.repository.rmutt.ac.th/dspace/handle/123456789/3065
Appears in Collections:การค้นคว้าอิสระ (Independent Study - BUS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RMUTT-155544.pdfFactors Affecting the Acceptance of Banking Transaction on Smartphones in Bangkok and Vicinity2.53 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.