Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/3526
Title: ส่วนประสมทางการตลาดที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการ สายการบินไทยไลอ้อนแอร์ เส้นทางภายในประเทศ
Other Titles: Marketing Mix Affecting Decision Making in Choosing Thai Lion Air Services, Flight Domestic.
Authors: ณัฐฐา สมประสงค์
Keywords: ปัจจัยด้านส่วนประสมทางการตลาดธุรกิจบริการ
การตัดสินใจเลือกใช้บริการ
Issue Date: 2561
Publisher: มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี. คณะบริหารธุรกิจ. วิชาเอกธุรกิจระหว่างประเทศ
Abstract: การค้นคว้าอิสระนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาส่วนประสมทางการตลาดที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการสายการบินไทยไลอ้อนแอร์ เส้นทางภายในประเทศ กรณีศึกษา สายการบินไทยไลอ้อนแอร์ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้คือ คนไทยที่มาใช้บริการสายการบิน ไทยไลอ้อนแอร์ จำนวน 400 ตัวอย่าง โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์คือความถี่ Frequency ค่าร้อยละ Percentage ค่าเฉลี่ย Mean และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน Standard Deviation สถิติที่ใช้ทดสอบสมมติฐานคือ Independent Sample t-test, One-way ANOVA วิเคราะห์ความแตกต่างรายคู่โดย Least Significant Difference (LSD) และค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์เพียร์สัน Pearson Correlation ผลการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เพศหญิง มีอายุระหว่าง 21 - 30 ปี มีสถานภาพโสด มีการศึกษาระดับปริญญาตรี ประกอบอาชีพพนักงานบริษัทเอกชน/ลูกจ้างและมีรายได้เฉลี่ยต่อเดือนที่ 10,001 - 20,000 บาท ผู้ใช้บริการส่วนใหญ่แสดงความคิดเห็นต่อส่วนประสมทางการตลาดของธุรกิจบริการมากที่สุดในด้านภาพลักษณ์ของสายการบิน รองลงมาคือ บุคลากร การจัดจาหน่าย ผลิตภัณฑ์ กระบวนการ ราคา และการส่งเสริมทางการตลาดตามลำดับ การทดสอบสมมติฐานพบว่า ปัจจัยส่วนบุคคลได้แก่ เพศ อายุ สถานภาพ ระดับการศึกษา อาชีพ รายได้เฉลี่ยต่อเดือนที่แตกต่างกันมีผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการที่แตกต่างกัน เมื่อวิเคราะห์ความสัมพันธ์พบว่า ปัจจัยด้านส่วนประสมทางการตลาดธุรกิจบริการมีความสัมพันธ์กับการตัดสินใจเลือกใช้บริการสายการบินไทยไลอ้อนแอร์
This independent study aimed to studying marketing mix affecting customer decision making in choosing Thai Lion Air services, domestic flight. The sample in this study was 400 Thai people who used Thai Lion Air services. A questionnaire was used as a tool in collecting data. Statistics employed in analyzing the data were frequency percentage, mean, and standard deviation. Statistics employed in testing the hypothesis were Independent Samples t-test, One-way ANOVA, the analysis of differences in pair by Least Significant Difference (LSD), and the Pearson Correlation. The results showed that most respondents were female, between 21-30 years old, single, with a Bachelor's Degree, working as employees of private companies, and having a monthly income of 10,001 - 20,000 baht. Also, the results revealed that physical evidence was ranked by service users as the most influential factor affecting decision making. Other factors, ranked in order of importance, were people, place, product, process, price and promotion. In addition, the results of the hypothesis test showed that different personal factors including gender, age, status, education, occupation, and income had an effect on customers’ decision making. Finally, the results of the analysis indicated that service marketing mix was related to customers’ decision making in choosing Thai Lion Air services.
URI: http://www.repository.rmutt.ac.th/dspace/handle/123456789/3526
Appears in Collections:การค้นคว้าอิสระ (Independent Study - BUS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RMUTT-161668.pdfMarketing Mix Affecting Decision Making in Choosing Thai Lion Air Services, Flight Domestic.2.52 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.