Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/1007
Title: ปัจจัยที่มีผลต่อพฤติกรรมการเลือกซื้อประกันชีวิตของผู้บริโภคในเขตเทศบาลนคร นครราชสีมา
Other Titles: Factors Affecting on Consumers’ Behaviors in Purchasing Life Insurance in Nakhon Ratchasima Municipality
Authors: กมลภัทร นิยมนา
Keywords: ประกันชีวิต -- การตลาด
Issue Date: 2554
Publisher: มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี. คณะบริหารธุรกิจ
Abstract: การค้นคว้าอิสระนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาปัจจัยส่วนบุคคลที่มีผลต่อพฤติกรรมการเลือกซื้อประกันชีวิต 2) เพื่อศึกษาปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการเลือกซื้อประกันชีวิต ใช้การสุ่มตัวอย่างแบบสะดวก (Convenience Sampling) โดยมีขนาดกลุ่มตัวอย่าง 400 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถาม สถิติที่ใช้ คือ ค่าเฉลี่ย (Mean) ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (Standard Deviation) ค่าร้อยละ (Percent) และการวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว (One-Way Analysis of Variance: ANOVA) ผลการศึกษา พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามที่ทำการศึกษาส่วนใหญ่เป็นเพศชาย มีอายุ 25-30 ปี มีอาชีพรับราชการ และพนักงานรัฐวิสาหกิจ รายได้ 10,001 - 20,000 บาทต่อเดือน การศึกษาระดับปริญญาตรี และมีสถานภาพโสด ส่วนใหญ่ ไม่มีโรคทางพันธุกรรม โดยเลือกซื้อประกันชีวิตแบบสะสมทรัพย์มากที่สุด รองลงมาเป็นแบบตลอดชีพ แบบเงินได้ และแบบชั่วระยะเวลา ตามลำดับ ผลการวิเคราะห์ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดโดยรวม มีผลต่อการเลือกซื้อประกันชีวิตของผู้บริโภค อยู่ในระดับมากที่สุด โดยมีค่าเฉลี่ย 4.24 ผลจากความคิดเห็นในด้านราคา อยู่ในระดับมากที่สุด โดยมีค่าเฉลี่ย 4.42 ด้านการจัดจำหน่าย อยู่ในระดับมากที่สุด โดยมีค่าเฉลี่ย 4.34 ด้านผลิตภัณฑ์ (กรมธรรม์) อยู่ในระดับมาก โดยมีค่าเฉลี่ย 4.24 ด้านการส่งเสริมการตลาด อยู่ในระดับมาก โดยมีค่าเฉลี่ย 3.98 จากการทดสอบสมมติฐานพบว่าอายุ เพศ อาชีพ รายได้ ระดับการศึกษา สถานภาพโรคทางพันธุกรรมที่แตกต่างกันมีผลต่อพฤติกรรมการเลือกซื้อประกันชีวิตของผู้บริโภคไม่แตกต่างกัน The objectives of this study were 1) to investigate the personal factors affecting customers’ behaviors in purchasing life insurance and 2) to analyze the relationship between marketing mix factors and customers’ behaviors in purchasing life insurance. The 400 respondents were random by using convenience sampling method. The data were analyzed through Means, Standard Deviation, Percentage and One-Way ANOVA. The results found that most of the respondents were male, single, had no genetic diseases, and aged between 25-30 years old. They graduated with a bachelor’s degree and were government official and state enterprise employees. They earned approximately 10,001 - 20,000 Baht per month. The life insurances which they preferred the most to the least included endowment insurance, whole life insurance, annuities insurance, and term insurance, respectively. It was found that marketing mix factors affecting on customer’s purchasing life insurance were at the “highest” level, 4.24, while based on price, customers’ opinion on purchasing life insurance was at the “highest” level, 4.42. With regard to the product (insurance policy), customers’ opinion on purchasing life insurance was at a “high” level, 4.24, while based on distribution, customers’ opinion on purchasing life insurance was at the “highest” level, 4.34. According to the marketing promotion, customers’ opinion on purchasing life insurance was at a “high” level, 3.98. When testing the hypothesis, it was found that people with different age, genders, careers, incomes, educational levels, marital status, and genetic diseases affected customers’ behaviors in purchasing life insurance were not different.
URI: http://www.repository.rmutt.ac.th/dspace/handle/123456789/1007
Appears in Collections:การค้นคว้าอิสระ (Independent Study - BUS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
127253.pdfปัจจัยที่มีผลต่อพฤติกรรมการเลือกซื้อประกันชีวิตของผู้บริโภคในเขตเทศบาลนคร นครราชสีมา1.43 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.