Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repository.rmutt.ac.th/xmlui/handle/123456789/1140
Title: พฤติกรรมผู้บริโภคที่มีอิทธิพลต่อกระบวนการตัดสินใจซื้อน้ำดื่มเพิ่มคุณค่าเพื่อสุขภาพ
Other Titles: Affecting of Consumer Behavior to Purchase Decision Process of Value Added Drinking Water for Health
Authors: ชุติมา ชุติเนตร
Keywords: พฤติกรรมผู้บริโภค
Issue Date: 2554
Publisher: มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี. คณะบริหารธุรกิจ
Abstract: การค้นคว้าอิสระครั้งนี้เป็นการศึกษาลักษณะทางประชากรศาสตร์และพฤติกรรมผู้บริโภคที่มีอิทธิพลต่อกระบวนการตัดสินใจซื้อน้ำดื่มเพิ่มคุณค่าเพื่อสุขภาพ โดยกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาคือบุคคลทั่วไปในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑลจำนวน 400 คน ใช้การสุ่มตัวอย่างแบบสะดวก สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือสถิติพรรณนาได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติอนุมานได้แก่ ค่า Independent Samples t-test ค่า F-test และสมการถดถอยพหุคูณเชิงเส้น (Multiple Linear Regression) ผลการศึกษาพฤติกรรมผู้บริโภคพบว่ากลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่เลือกผลิตภัณฑ์ที่ดื่มเป็นประจำคือน้ำดื่มบริสุทธิ์ ตราสินค้าของน้ำดื่มเพิ่มคุณค่าเพื่อสุขภาพที่ซื้อบ่อยที่สุดคือตรายูนีฟ และนิยมซื้อที่ร้านสะดวกซื้อ ปริมาณน้ำดื่มเพิ่มคุณค่าที่ซื้อดื่มต่อสัปดาห์คือ 1-2 ขวด ช่วงเวลาที่ซื้อน้ำดื่มเพิ่มคุณค่าเพื่อสุขภาพคือช่วงเย็น และส่วนมากเลือกชำระเงินด้วยเงินสด ส่วนกระบวนการตัดสินใจซื้อน้ำดื่มที่เพิ่มคุณค่าเพื่อสุขภาพพบว่าให้ความสำคัญในภาพรวมอยู่ในระดับปานกลาง เมื่อพิจารณาในรายละเอียดพบว่าให้ระดับความสำคัญมากที่สุดในด้านการค้นหาข้อมูลการตระหนักถึงปัญหา และพฤติกรรมหลังการซื้อ ผลการทดสอบสมมติฐานพบว่าระดับการศึกษาที่แตกต่างกันมีผลต่อกระบวนการตัดสินใจซื้อน้ำดื่มเพิ่มคุณค่าเพื่อสุขภาพแตกต่างกัน ส่วนพฤติกรรมของผู้บริโภคในด้านการเลือกผลิตภัณฑ์การเลือกตราสินค้า การเลือกผู้ขายและการเลือกเวลาซื้อมีอิทธิพลต่อกระบวนการตัดสินใจซื้อน้ำดื่มเพิ่มคุณค่าเพื่อสุขภาพ The purpose of this study was to identify primary factors that affected consumers’ decision in purchasing value added drinking water. The focus of the study aimed to understand if healthy choice from drinking water played a part of the purchasing decision process. The controlled group in the study was people who lived in Bangkok and suburb. There were 400 samples chosen from convenient sampling method. The data was statistically analyzed by the Descriptive statistical method based on Frequency, Percentage, Mean, and Stand Deviation. Inferential statistics, Independent Samples t-test, and F-test were used to confirm the accuracy of the statistically analyzed data. The data was presented in the form of Multiple Linear Regression. The result of consumer behavior showed that the drinking water was the most drinking products regularly. The collected data revealed that Unif is the most purchased brand among all healthy drinking water brands. Most participants purchased the water at a convenient store on an average of 1-2 bottles per week. The time of the purchase was in the evening and most of them paid cash with the purchase. The study found that the purchase decision process was impacted placed moderately importance level to overall purchasing decisions a value added drinking water for health. The hypothesis testing revealed that level of education was the most influent factor in purchase decision process to buy a healthy drinking water. The product choice, Brand choice, Dealer choice and Post purchase were affected to purchase decision process to buy a healthy drinking water in term of consumer behavior.
URI: http://www.repository.rmutt.ac.th/dspace/handle/123456789/1140
Appears in Collections:การค้นคว้าอิสระ (Independent Study - BUS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
132461.pdf1.3 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.